dimarts, 23 de febrer del 2016

EMOCIONS: La Por

Una de les 6 emocions bàsiques és la por. Una emoció que en major o menor grau tots hem experimentat. La por es manifesta quan ens trobem davant d'un perill.

La por té la funció de protegir-nos, ens serveix per posar-nos en alerta, ser prudents i per allunyar-nos dels perills.

A vegades però, hi ha pors que el què fan és limitar-nos i ens impedeixen avançar.

Les pors són diferents d'una persona a una altra, i també poden anar canviant o transformant-se al llarg de la nostra història personal coma conseqüència d'experiències viscudes, de l'entorn, de canvis personals,...

Hi ha pors lligades a experiències negatives, altres motivades per allò que ens és desconegut, per l'entorn,... que també pors que van lligades al moment evolutiu de cada nen i que aniran desapareixent a mesura que es vaguin fent grans.

Prenent consciència de les nostres pors, de si ens limiten o ens protegeixen, aconseguirem regular-les de manera apropiada i potenciar el benestar personal.

En cas de pors molt limitants (que ens arribin a incapacitar), molt persistents, que ens generin forta angoixa és bo consultar a un professional que ens ajudi i ens doni eines apropiades.



Davant de les pors dels nostres fills...

Si les banalitzem i/o ridiculitzem els nostres fills poden perdre la confiança en nosaltres. En una futura por és provable que ja no ens expliquin res perquè s'avergonyeixin del què els passa.

Com a adults podem mostrar les nostres pors, podem parlar de pors que teníem quan érem petits, de com les vam superar,... però sempre evitant preocupar més del compte als nostres fills.

Es bo trobar espais per poder parlar de les pors. Espais on escoltem als nens i els acompanyem a trobar les seves pròpies eines i recursos per a vèncer les seves pors. Potenciar la confiança en ells mateixos és una eina important per a què puguin vèncer les pors.
També obrir la possibilitat a aprendre dels altres: Com fan front a les seves pors? Com és que no els fa por?

Un altre aspecte a tenir en compte és no utilitzar les mentides. Per exemple, si té por als gossos no li mentirem dient que a casa dels amics que visitarem no tenen gos, sinó que buscarem una manera pactada de fer front a la por (li explicarem que el gos està acostumat als nens, li anticiparem reaccions, li donarem la mà, demanarem que agafin al gos,...). És important que trobin en nosaltres mostres d'afecte, que vegin que estem tranquils i que poden confiar en nosaltres.

Tampoc ens hem de servir de les pors dels nens per a tenir el control. "Si no et portes bé vindrà un senyor i se t'emportarà", amb frases d'aquest estil l'únic que podem aconseguir és que el nen tingui més pors i que arribin a ser pors limitants, que perdi la confiança en l'adult,...

Un cop hagin perdut una por, podem fer notar els recursos que han fet servir per a superar-la. L'experiència els pot servir per acumular eines i motivació per a fer front a pors futures. També ens podem servir de l'experiència dels altres.


EINES PRÀCTIQUES...

  • Fer una llista de coses que ens fan por, marquem quines pors ens limiten i quines ens ajuden. Al costat de les pors que ens limiten posem quines coses podem fer per superar-les. La manera de fer-hi front pot ser molt diversa... animem-nos a fer servir la imaginació i el joc!
  • Agafem una por i la "fem petita": Ens fa por tota la foscor o la de la nostra habitació? Ens fan por tots els gossos? Només els grans? Sols ens fa por que ens pugui mossegar? Sols si s'enfila damunt nostre? Si fem la por petita ens serà més fàcil de vèncer-la.

  • "Sobre de les pors superades"

Anotem/dibuixem una por en un paper.
Parlem-ne: ens ajuda o ens limita tenir aquesta por? La podem fer petita? Coneixem a altra gent que tingui aquesta por? Coneixem gent que l'hagi superada? Com?...
Pensem estratègies per fer front a la por.
Posem-les en pràctica. Com a adults els podem acompanyar, respectar el seu ritme sense forçar. Transmetre'ls que tenim la confiança de què se'n sortiran (ajudarà a pujar l'autoestima).
Ho hem aconseguit! Com ho hem fet? Podem anotar-ho i guardar el dibuix/escrit en un "Sobre de les pors superades". Potser al ap d'un temps ens servirà per fer front a altres pors i per adonar-nos que podem superar-les.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada