divendres, 3 de març del 2017

12+1 idees per començar el dia amb bon peu

A les xerrades de Disciplina Positiva acostumo a preguntar a les famílies amb quins reptes es troben en el seu dia a dia amb els fills/es i un  dels que sempre surt és: el dels matins, l'hora de despertar-se, el tenir-ho tot apunt, les presses, l'arribar puntuals a l'escola...

Aquí us proposo:




  
12+1 IDEES PER COMENÇAR EL DIA AMB  BON PEU

1.    Preparar la roba i estris de l'escola/treball el dia abans.
Per tal de guanyar temps al matí deixem a punt la roba que ens posarem al dia següent i el que hàgim de dur a l'escola o a la feina.

2.    Dormir les hores suficients.
Tant pels adults com pels nens és bàsic dormir les hores necessàries per despertar-nos descansats, de bon humor, relaxats,...

3.    Despertar-te una estona abans que els teus fills.
Pots aprofitar aquesta estona per tu, per esmorzar, per fer alguna activitat física (unes postures de ioga, ballar,  fer estiraments,...) i per fer el repàs del què has programat fer aquest dia focalitzar-te en l'essencial.

4.    Eliminar les presses.
Calculem el temps que triguem a fer les diferents activitats matinals i sumem uns minuts per poder anar tranquils. Eliminem els "afanya't a...", els nostres fills tenen ritmes diferents, ells viuen el moment, les presses els bloquegen.  

5.    Despertar-se amb música.
Ente tots elaboreu una llista de cançons  alegres, divertides, positives, tranquil·les... per fer de banda sonora dels vostres matins.

6.    Fer estiraments i/o ballar.
Despertar el nostre cos poc a poc, fer estiraments suaus per "posar-lo en  marxa" deixar-se portar per la música.

7.    Somriure.
El somriure es contagia i irradia el dia de bon humor.

8.    Taula de rutines matinals.
Un dels perills dels matins és que caiguem en el cúmul d'ordres: aixeca't, vesteix-te, pentina't, esmorza, agafa la motxilla, afanya't,...
En lloc d'això podem elaborar junts una "Taula de rutines": Escrivim quines rutines fem els matins (fem estiraments, ens rentem la cara, ens vestim, preparem berenar per l'escola,...), les representem fent-nos fotos, amb dibuixos o imatges. En fem un petit mural, que podem plastificar i encerclar les coses que ja hem fet, o simplement ens serveixi per senyalar que ens falta sense necessitat de donar ordres...

9.    Coresponsabilitzar-se  de les tasques.
Fer-se l'esmorzar, preparar-se la roba, preparar el berenar per mig matí,... són tasques que, en funció de l'edat, poden anar fent els nostres fills sols. Això afavorirà la seva autonomia, la seva capacitat de decisió i els farà responsables.

10. Donar missatges positius.
Evitar els crits i les frases negatives ("cada dia igual", "sou més lents", "no arribarem mai a l'hora",...). Valorar les petites metes: "veig que ja t'has posat els mitjons tu sola", "veig que has recollit els plats de l'esmorzar, gràcies, això em facilita la feina",...

11. Cooperació i/o individualització.
En cas de tenir més d'un fill/a evitem la competició ("a veure qui es vesteix primer",...) o les comparacions ("mira, el teu germà ja està esmorzant i tu encara no t'has vestit",...). Podem proposar activitats conjuntes o que cada u gaudeixi del seu despertar particular.

12. Deixar notes positives.
Al coixí, al mirall del lavabo, a la taula de l'esmorzar,... Sorprenem-nos els uns als altres amb missatges o dibuixos que encoratgin, que ajudin a forjar una bona autoestima: "Avui serà un dia ple de somriures", "T'estimo tal com ets", "Passa-t'ho genial!",...

13. Recordatoris lastminute.
Podem penjat un petita pissarra o cartellera prop de la porta de sortida on anotar aquelles coses que no podem oblidar per aquell dia (el justificant per l'excursió, els patins per l'extraescolar, els rotlles de paper de wc per la manualitat de l'escola, el material per la presentació de la feina,...)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada