dijous, 28 d’abril del 2016

Idees per treballar les emocions a casa i a l'escola (1)

Les emocions són una part fonamental de les persones, formen part de les nostres vides.

Per treballar el món emocional amb els nostres fills el primer pas és ser competents emocionalment nosaltres. Ser capaços de reconèixer, gestionar i expressar el què sentim, i d'aquesta manera ser model per als altres.
Treballant-nos, podrem compartir aquestes vivències amb els nostres fills o alumnes. 



Us invitem a mirar aquestes ides senzilles per parlar de les emocions a casa o a l'aula:  
  • Vocabulari emocional 

És important que a casa tinguem vocabulari per expressar el què ens passa. No limitar-nos al "estic bé" o "no estic bé", sinó anar més enllà: estic enfadada, m'entristeix, m'ha sorprès, estic contenta, estic entusiasmada, estic avorrida, em fa fàstig, estic satisfeta, em sento culpable, m'il·lusiona,...
Podem ajudar-nos de llibres com "Emocionari: digues el què sents" (Cristina Nuñez i Rafael R. Valcárcel) o "Laberint de l'ànima" (Anna Llenas) on podem trobar un bon llistat d'emocions amb la seva explicació.

  • El nostre diccionari d'emocions

 També per adquirir vocabulari emocional, podem agafar una llibreta en blanc i entre tots anar recopilant emocions que els membres de la família o els nens de la classe sentim en diferents moments.
Podem fer-ne una petita definició, intentar expressar com la vivim (sento pessigolles a la panxa, és com si tingués un núvol de pluja al cor,...) i il·lustrar-la d'alguna manera (amb fotografies, amb un dibuix, amb un collage,...).

  • Emocions al mirall

Ser conscients de que les emocions les podem expressar amb paraules però que  també les expressem amb el cos.
Juguem a expressar emocions davant del mirall: contents, enfadats, tristos,... Fixem-nos amb els detalls de com estan les celles, com posem  la boca, els ulls,... També podem fixar-nos amb la resta del cos: les espatlles, la tensió, el color de la pell,... Imitem l'emoció que representa l'altre. Intentem endevinar quina emoció està expressant.


  • Descobrim emocions als contes

Les emocions es viuen. A casa o a l'escola, de manera espontània i sense trencar el fil de la història, podem aprofitar quan expliquem un conte, llegim un llibre llibre o mirem una pel·lícula per fer-nos preguntes sobre el món emocional: Com creus que es senten els personatges davant de determinades situacions? Com ens sentiríem nosaltres si ens passés el mateix? Què t'ha fet notar que el personatge està content, enfadat, trist,...?  Aprofitar per fer notar com els personatges gestionen les emocions, quines eines fan servir,...


Espero que les idees us siguin útils :-)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada